تک‌برنامه‌ای و تک‌وظیفه‌ای‌بودن

 

دو چالش بزرگ بر سر راه بالاتربن کیفیت در یادگیری، گرفتارشدن در پیچیدگی‌های برنامه‌ای به‌دلیل نامنظم‌بودن مطالعات و همچنین انجام هم‌زمان چند فعالیت درسی با هدف کسب بازدهی بیشتر است. عامل اول باعث ازدست‌رفتن زمان و عامل دوم باعث ازدست‌رفتن توان مطالعاتی دانش‌آموزان خواهد شد و نتیجه‌ی این امر برجای‌ماندن فعالیت‌هایی است که اگر روی‌ زمان‌بندی و اجرای درست آن‌ها تمرکز می‌شد، نتایج بسیار خوبی در پی داشت. دانش‌آموزان موفق با بهره‌گیری از تجربه‌های شخصی خود و همتایانشان، با کنارگذاشتن این دو عامل، به راهکار مؤثر تک‌برنامه‌ای و تک‌وظیفه‌ای‌بودن در زمان اجرای برنامه پی می‌برند.

حفظ نظم مکان مطالعه

مدیریت نظم مکان مطالعه و آرامش آن، یکی از راهکارهای کلیدی است که دانش‌آموزان موفق آن را دنبال می‌کنند. افزایش تمرکز مهم‌ترین رهاورد این تکنیک است. افزایش تمرکز در زمان مطالعه، تأثیر مستقیمی بر افزایش یادگیری و کوتاه‌شدن مدت‌زمان یادگیری دارد که به معنی دراختیارداشتن زمانِ بیشتر است. دورنگه‌داشتن مکان مطالعه از به‌هم‌ریختگی‌های روزمره و وسایل ارتباطی شاید چالش‌برانگیز به نظر برسد؛ اما نقش بسیار مؤثری در بهبود یادگیری دانش‌آموزان ایفا می‌کند.

کمی زودتر از زمان مقرر

این اسم رمز آغاز برنامه‌های دانش‌آموزان موفق است. اگر تجربه‌ی حضور دیرهنگام در ملاقات کاری یا آزمون درسی را داشته باشید، حتماً کاهش تمرکز و دورشدن از نظم ذهنی برنامه‌ریزی‌شده برای آن اتفاق را به خاطر می‌آورید. حضور زودهنگام به شما فرصت آرامش و تمرکز خواهد بخشید تا با مرور کوتاهِ برنامه‌ریزی‌تان برای رویداد پیشِ رو، اجرای آن را با موفقیت به پایان ببرید. حضور زودهنگامْ راهکاری ارزشمند برای وقت‌شناسی است؛ ویژگی درخشانی که به شما در مدیریت زمان و اجرای درست فعالیت‌ها کمک خواهد کرد.

مهارت ثبت دقیق فعالیت‌ها

شاید اولین الگوی‌های دانش‌آموزان موفق در دست‌یافتن به این راهکار، حسابدارها بوده‌اند! ثبت دقیق فعالیت‌ها، از برنامه‌تان، برنامه‌ی یادگیرنده و منعطف می‌سازد. در این وضعیت، تمامی زوایای پنهان برنامه‌ای خود را در گستره‌ی زمانی نامحدودی تحت کنترل دارید و دقیقاً با همین ویژگی، قابلیت پیش‌بینی‌شوندگی مؤثری به آن می‌بخشید. ثبت دقیق فعالیت‌ها به دانش‌آموزان موفق اجازه می‌دهد که با بهبودیافتن مهارت مدیریت زمان، برنامه‌ریزی بهتری برای تقویت نقاط قوت و پوشش‌دادن نقاط ضعف خود داشته باشند.

منبع: www.opportunity.org